Murillo, Holy Family With John the Baptist, Budapest
The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now yous tin can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary
The Holy Family unit with a Picayune Bird
Ca. 1650. Oil on sheet.Room 017
A domestic scene filled with tenderness showing the Virgin Mary winding a skein of thread and watching the Christ Kid, who leans on Saint Joseph while he plays with a little bird and a domestic dog. The almost leading role of the saint corresponds to the increased worship of his figure during the Counterreformation. The apparently insignificant limerick of this painting exalts dwelling life, the family and work. The latter is symbolized by Saint Joseph´southward carpenter´south bench and the Virgin´s sewing handbasket. The strong chiaroscuro lighting of this limerick reflects the influence of Italian painters, especially Barocci (Urbino, 1535-1612). This piece of work is listed in diverse private collections earlier it became a part of Queen Isabel de Farnesio´s collection in 1746. It was taken to Paris past José I, were information technology was role of the Napoleonic Museum between 1810 and 1817. Information technology entered the Prado Museum in 1819.
- See work in timeline
Tags
Multimedia
Technical information
Related artworks
- Inventory number
- P000960
- Author
- Murillo, Bartolomé Esteban
- Championship
- The Holy Family with a Little Bird
- Date
- Ca. 1650
- Technique
- Oil
- Support
- Sheet
- Dimension
- Height: 144 cm; Width: 188 cm
- Provenance
- Collection of Miguel Espinosa, Sevilla; Collection of Key Gaspar de Molina y Oviedo; Royal Collection (Acquisition past Elizabeth of Farnese, 1744; Elizabeth of Farnese Collection, Royal Palace of La Granja de San Ildefonso, Segovia, "dormitorio de sus majestades", 1746, northward. 667; Buenavista Palace, Madrid, 1766, northward. 667; New Royal Palace, Madrid, "cuarto del infante don Javier", 1772, due north. 667; New Royal Palace, Madrid, "pieza de vestir [2ª]", 1794, n. 667).
Bibliography +
Palacio del Real Sitio de San Ildefonso. La Granja., Inventario general Pinturas, Muebles y otras alhajas de la Reina Nuestra Señora que tiene en el Palacio del Real Sitio de San Ildefonso , III, Madrid, 1746, pp. 54.
Palacio Nuevo de Madrid , Madrid, 1794.
Inventario de las Pinturas del Museo Hecho a la Muerte del Rey , Madrid, 1834, pp. 3.
Ford, Richard, A Handbook For Travellers in Kingdom of spain , John Murray, London, 1890, pp. 425.
Terrasse, Charles, Murillo. Biographie Del'Artiste. Analyse des Oeuvres Reprodu , RenouardH.Laurens, Paris, 1930, pp. 12.
Lozoya, Juan de Contreras y López de Ayala, Marqués de, Historia del arte hispánico , Iv, Salvat, Barcelona, 1945, pp. 344.
Lozoya, Marqués de, ¿Un precedente de ''La Sagrada Familia del Pajarito''? , ARCHIVO ESPAÑOL DE ARTE / ARCHIVO ESPAÑOL DE ARTE Y ARQUEOLOGIA, 40, 1967, pp. 83.
Salas, Xavier de, Museo del Prado. Catálogo de las pinturas , Museo del Prado, Madrid, 1972.
San José en el arte español , Dirección General de Bellas Artes, Comisaría Gener, Madrid, 1972.
La peinture espagnole du siècle d'or: de Greco a Velazquez , Association Française d'Action Artistique, París, 1976.
The Gold Historic period of Spanish Painting , Royal University of Arts, Londres, 1976.
Haraszti-Takacs, Marianne, Murillo , Korvina, Budapest, 1977.
Gaya Nuño, Juan Antonio, La obra pictórica completa de Murillo , Noguer, Barcelona, 1978.
Esteban, Claude, Tout 50'Oeuvre Peint de Murillo , Flammarion, Paris, 1980.
Angulo Íñiguez, Diego, Murillo , Two, Espasa-Calpe, Madrid, 1981, pp. 175.
Mena, Manuela, 'La Sagrada Familia del pajarito' En: , Bartolomé Esteban Murillo: (1617-1682)., Ministerio de Cultura, Dirección General de Bellas Artes., Madrid, 1982, pp. 120-121 nº eight.
Calvo Castellón, Antonio, Los fondos arquitectónicos y el paisaje en la pintura barroca andaluza , Diputación Provincial, Departamento de Historia de Arte, Granada, 1982, pp. 247.
Mena, M, 'The Holy Family unit with the fiddling bird' En: , Bartolome Esteban Murillo (1617-1682), Royal Academy of Arts, Londres, 1982, pp. 158-159 nº 8.
Prinz Von Hohenzollern, J.M., Von Greco Bis Goya. Vier Jahrhunderte Spanische Malerei , Haus Der Kunst, Munich, 1982, pp. 196.
Ayala Mallory, Nina, Bartolomé Esteban Murillo , Alianza Editorial, Madrid, 1983, pp. twoscore/lám. II.
Cossío, Manuel B.1857-1935, Aproximación a la pintura española , Akal, Madrid, 1985, pp. 124/lám. 19.
Valdivieso, Enrique, Historia de la pintura sevillana: siglos 13 al 20 , Guadalquivir, Sevilla, 1986, pp. 209-210/lám. 166.
Triadó, Joan-Ramon, Las claves de la pintura: [cómo identificarla] , Ariel, Barcelona, 1986, pp. 62.
Palomino de Castro y Velasco, Acisclo Antonio 1653-1726, Vidas , Alianza Editorial, Madrid, 1986, pp. 290.
Fernandez Miranda y Lozana, Fernando, Inventarios Reales. Carlos III. 1789-1790. Vol. I , I, Patrimonio Nacional, Madrid, 1988, pp. 22.
Decoin, Didier, L'Enfant de Nazareth , Nouvelle Cite, Paris, 1989, pp. 117.
Gould, Cecil, International Dictionary of Art and Artists. Art , St.James Press, Chicago.Londres, 1990, pp. 440.
Brown, Jonathan, La Edad de Oro de la pintura en España , Nerea, Madrid, 1990, pp. 246/lám. 228.
Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas (I) La Colección Real , Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1990.
Alberti, R., Mirar un cuadro en el Museo del Prado , R.T.V.E. y Lunwerg Editores, Madrid, 1991, pp. 187.
Valdivieso, Enrique, Murillo Sombras de la Tierra, Luces del Cielo , Silex, Madrid, 1991, pp. 81.
Karge, H, Vision Oder Wirklichkeit. Dice Spanische Malerei Der Neuzeit , Klinkhardt & Biermann, Munich, 1991, pp. 162-181 [175].
Ainaud de Lasarte, Josep One thousand., Tesoros de España. Pabellon de España. Expo'92. Sevilla , Electa España, Sevilla, 1992, pp. 120.
Pérez Sánchez, Alfonso E., De pintura y pintores: la configuración de los modelos visuales , Alianza, Madrid, 1993, pp. lam. 295.
Buendía, José Rogelio, El Prado. Colecciones de Pintura , Lunwerg Editores, Barcelona, 1994, pp. 140.
Murillo: pinturas de la coleccion de Isabel de Farnesio en east , Focus, Sevilla, 1996, pp. 68.
Esplendor de España 1598-1648. De Cervantes a Velazquez , Waanders Editores, Zwolle, 1998, pp. 235.
Chocolate-brown, Jonathan, Painting in Spain 1500-1700 , Yale University Printing, Yale, 1998, pp. 203/lám. 259.
Arte y saber: la cultura en tiempos de Felipe III y Felipe I , Ministerio de Educación y Cultura, Madrid, 1999, pp. 320.
Triadó, Joan-Ramon, La Pintura Española. El Siglo de Oro , Carroggio, Barcelona, 1999, pp. 141.
Niños de Murillo , Museo Nacional del Prado, Madrid, 2001, pp. 128.
Museo Nacional del Prado, Pintura barroca española: guía , Museo Nacional del PradoAldeasa, Madrid, 2001, pp. 170.
Roettgen, Steffi, Anton Raphael Mengs, 1728-1779 , Ii, Hirmer Verlag, Munchen, 2003, pp. 244.
Portús Pérez, Javier, La colección de pintura española en el Museo del Prado , Edilupa, Madrid, 2003, pp. 160.
Valdivieso, Enrique, Pintura Barroca Sevillana , Guadalquivir Ediciones, Sevilla, 2003, pp. 322.
Aterido Fernández, Ángel; Martínez Cuesta, Juan; Pérez Preciado, José Juan, Colecciones de pinturas de Felipe V e Isabel Farnesio. Inventarios Reales , 2, Fundación de Apoyo de la Historia del Arte Hispánico, Madrid, 2004, pp. 434.
López Fanjul, M.; Pérez Preciado, J.J, Los números y marcas de colección en los cuadros del Museo del Prado , Boletín del Museo del Prado, XXIII, 2005, pp. 84-110.
Black, Charlene Villaseñor, Creating the cult of St. Joseph : art and gender in the Spa... , Princeton University Printing, Princeton, Nj, 2006, pp. lám. 4.
Enciclopedia del Museo del Prado , VI, T.F. Editores: Fundación Amigos, Madrid, 2006, pp. 1944.
El joven Murillo , Museo de Bellas Artes de Bilbao :, 2009, pp. 286-289.
Valdivieso, Enrique, Murillo: catálogo razonado de pinturas , El Viso, 2010, pp. nº47 p.89,296.
Mena, Manuela, 'Taller de Bartolomé Esteban Murillo. San José sentado con el Niño' En: , Dibujos españoles en la Kunsthalle de Hamburgo, Museo Nacional del Prado Meadows Museum, Southern Methodist Univ. Hamburger Kunsthalle, Madrid, 2014, pp. 226.
Portús Pérez, Javier, B.Due east. Murillo. 'La Sagrada Familia del pajarito' , En: Velázquez, Murillo, Sevilla, Fundación Fondo de Cultura de Sevilla (Focus), Sevilla, 2016, pp. xc n.6.
Alvarez Garcillán, K. García Máiquez, J., 'Velázquez, Murillo y la aristocracia del arte' En: , Velázquez, Murillo, Sevilla, Fundación Fondo de Cultura de Sevilla (Focus), 2016, pp. 61-76 [71 f.43].
Portús Pérez, Javier, Velázquez and the Celebration of Painting: The Golden Age in the Museo del Prado , The Yomiuri Shimbun: The National Museum of Western Art, Tokio, 2018, pp. n.61.
Other inventories +
Inv. Isabel Farnesio, La Granja, 1746. Núm. 667.
Otra Pintura en Lienzo, de mano del Murillo que reptª Ntrâ. Srª llevando el Niño, con un Pajarito en la mano enseñandole a un Perro blanco, y Sn Jph. con la mano derecha abrazando el Niño, y con la otra señalando a el Perro. Tiene cinco pies de alto; seis y una quarta de ancho. Marco dorado con dos ordenes de Talla, y ocho targetas ... 1
Inv. Testamentaría Isabel Farnesio, Buenavista, 1766. Núm. 667.
Otra Pintura de Jhs Maria, y Joseph de dos varas, y media de largo, y siete quartas de ancho, con marco dorado, y tallado tasada en trescientos y sesentta Rs
Inv. Carlos III, Palacio Nuevo, 1772. Núm. 667.
Quarto del Infante Don Xavier [...] [13109] 667 / Reina Madre = Otro [quadro] que representa a Jesus María y Joseph de dos varas y media de largo y dos de caida original de Murillo
Inv. Testamentaría Carlos 3, Palacio Nuevo, 1794. Núm. 667.
Pieza de bestir [...] [108] 667 / Dos varas y quarta de largo y dos escasas de alto: Sn. Josef. la Virgen y el Niño con un Pajaro en la mano. Murillo: en ... 12000
Museo Real de Pinturas a la muerte de Fernando Seven, 1834. Núm. 4.
INVENTARIO GENERAL DE LOS CUADROS DE S.K. EXISTENTES EN LA GALERÍA DEL REAL MUSEO [...] SALÓN 1º [...] [Fol. 407r] Cuatro. La Sacra Familia / de Murillo / Lº / 100.500
Inv. Existent Museo, 1857. Núm. 43.
Murillo. / 43. Sacra Familia. / San José sentado tiene al niño cariñosamente asido, este con united nations gilguerillo en la mano, juega con un perrito que está acechando el momento de cogerlo, y la Virgen suspende su labor para contemplar aquella inocente escena. (C.Fifty.) / Alto v pies, 2 pulg; ancho 6 pies, 9 pulg.
Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 854.
854.-Sacra Familia, llamada del PAJARITO. / Alto ane,44. Ancho one,88.-Lienzo. / En un aposento reducido y sin ornato, en cuyo fondo se ven los útiles del oficio de carpintero, con que ganaba la vida el descendiente de David, encargado por el cielo de los años pueriles de Jesus y de los juveniles de María, está la Santa Familia reunida: el niño Dios, apoyado en el muslo derecho de su padre putativo, jugando con united nations perrillo de lanas, á quien enseña united nations jilguerillo, levantándole en alto para que no lo coja; San José, sentado, abrazando al Niño y sonriendo con dulce abandono, mientras así descansa...
Inscriptions +
43.
Inscribed in black. Forepart, lower left corner
Location +
Room 017 (On Display)
Displayed objects +
Basketry
Tool / Utensil: Herramientas de carpintería
Update engagement: 18-02-2022 | Registry created on 28-04-2015
Other works by Murillo, Bartolomé Esteban
Prado Store
Print on demand
Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and end.
Prototype archive
Asking artworks available in our catalogue in digital format.
thortonwithic1993.blogspot.com
Source: https://www.museodelprado.es/en/the-collection/art-work/the-holy-family-with-a-little-bird/8008380e-fef5-48b4-8caf-d78b810fb62c
0 Response to "Murillo, Holy Family With John the Baptist, Budapest"
Post a Comment